میثم شکری ساز از آلودگی هوا و سوء تاثیراتش می گوید - وبسایت رسمی دکتر میثم شکری ساز

2248 بازدید

زندگی در شهرهای بزرگ این روزها با مشکلات بسیاری همراه است. آلودگی هوا یکی از این مشکلات افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. آلودگی هوای کلان شهرها عامل بیماری های زیادی است و صدمات جسمانی زیادی در پی دارد.
آثار منفی آلودگی هوا بر جسم انسان ها سبب تاثیر روی سیستم عصبی مرکزی ، سیستم قلبی و سیستم تنفسی شده و بیماری های حادی را به وجود می آورد. هم چنین تاثیرات منفی زیادی روی روان انسان ها نیز به جای می گذارد ولی به دلیل این که عینی نبوده و کمتر قابل مشاهده است به آن توجه نمی شود.
دکتر میثم شکری ساز به عنوان یکی از مشاورین و مدرسین موفقیت و کسب و کار همواره بر این موضوع تاکید می کند که این روزها مشکل آلودگی هوا و پیامدهای آن بر سلامت روان انسان به قدری زیاد است که هریک از افراد باید برای آرامش بیشتر خود و دوری از استرس، تمرین هایی در طول روز انجام دهند.
دکتر شکری ساز از آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت روانی انسان این طور می گوید…

اثرات آلودگی هوا بر رفتار انسان

آلودگی هوا را می توان یکی از دلایل تغییرات رفتاری دانست؛ چرا‌ کـه باعث سپری کردن زمان کم تری در محیط باز و سبک زندگی بی تحرک تر می شود کـه می‌تواند بر پریشانی روانی یا انزوای اجتماعی تاثیر بگذارد.
دکتر شکری ساز معتقد است افرادی که ساکن کلانشهرها هستند باید میزان فعالیت هایی کـه در تمرکز تاثیر گذار اسـت را افزایش دهند زیرا کاهش اکسیژن در مغز و کاهش انرژی، یکی از مهم ترین تاثیرات آلودگی هوا بر انسان است. این فعالیت ها هم می توانند انجام بازی هایی مثل منچ، پازل، بازی های‌ فکری و… باشند؛ همچنین ساعت استراحت و خواب خویش را تنظیم کنند و از دستگاه های‌ بخور در منزل یا محل کارشان استفاده کنند.
متاسفانه در این مسئله درمان قطعی وجود ندارد. تنها کاری که این اشخاص می توانند انجام دهند این است که در شهر کم تر تردد داشته باشند و بیشتر دور هم جمع شوند تا اضطرابی کـه بـه سبب افزایش آلاینده هوا در اشخاص ایجاد شده کاهش یابد.
میثم شکری ساز به عنوان مدیر یک مجموعه بزرگ در طول شبانه روز مشغله کاری بسیاری داشته و معمولا در شهر تردد دارد و برای شرکت در جلسات، سمینارها و کارگاه های مختلف در سفر است. به همین دلیل همواره در تلاش است که به نوعی اثرات مخرب آلودگی هوا را در خود از بین ببرد. او با تنظیم ساعات استراحت و خواب، انجام تمرینات ورزشی و اصلاح برنامه غذایی و …. خود این کار را انجام می دهد.

آیا آلودگی هوا خشونت و پرخاشگری را تقویت می‌کند؟

اضطراب، زودرنجی، خشونت و پرخاشگری و افسردگی، از جمله آسیب‌ های روحی و روانی ناشی از آلودگی هواست و حتی آسیب‌ های جسمی ناشی از روان ‌تنی را تقویت می ‌کند. اما منظور از این اختلالات چیست؟
اختلال ‌های روان‌ تنی به برخی بیماری‌ های روانی که مستقیما به آسیب ‌های مغزی و وضعیت غیرعادی در محیط شیمیایی بوده اشاره می ‌کند؛ و خشونت و پرخاشگری را تقویت کرده و سازگاری با محیط‌ های اجتماعی را کاهش می ‌دهد.
البته که افراد در مقابل محرک‌ های محیطی به دلیل تفاوت در ژنتیک، تربیت خانوادگی و … واکنش های متفاوتی دارند؛ اما به طور کل این آلودگی با تقویت اضطراب، تاب‌ آوری اجتماعی را مقابل فشارهای محیط اجتماعی کاهش می ‌دهد.
آلودگی هوا خشونت و پرخاشگری را رواج می‌دهد و این‌موضوع امروزه یکی از مهم ‌ترین چالش‌ های جوامع صنعتی ا‌ست؛ ‌زیرا باعث بروز آسیب ‌های جسمی، روحی و روانی متعددی و حتی گاهی جبران‌ ناپذیر و عمیق می ‌شود.

تأثیر منفی آلودگی هوا بر شخصیت اشخاص

نظر دکتر میثم شکری ساز از آلودگی هوا این است که شخصیت افراد تحت تاثیر آن قرار گرفته و ممکن است دچار تغییر شود، به گونه ای که یک فرد با شخصیت برونگرا به فردی با شخصیت درونگرا تبدیل شود.
اشخاص افسرده مدام زندگی را غبار آلوده می ‌بینند و مثل گذشته شان نمی توانند اجتماعی و سر زنده باشند. کاهش اکسیژن بـه دلیل هوای آلوده اختلال در عملکرد مغز ایجاد می کند بـه طوری‌که شخص با از دست دادن مهارت های‌ اجتماعی خود دائم دچار فراموشی شده و در سنین سالخوردگی و میان سالی به بیماری آلزایمر مبتلا می شود.

افسردگی بیشتر افسرده ها با آلودگی هوا

آلودگی هوا موجب تضعیف قدرت تصمیم گیری اشخاص افسرده می شود و در نتیجه افسردگی شخص را تشدید می کند و شخص حس بی انرژی بودن، کم حوصله و خسته بودن می کند. آلودگی هوا اوضاع اشخاص مضطرب و افسرده را خطرناک تر می کند، بـه طوری که شخص علاوه بر اضطراب دچار تپش قلب و نفس تنگی هم خواهند گردید.
آلودگی هوا تأثیر منفی بر علایم بیماران وسواس دارند و سبب می شود آن ها دچار نگرانی های‌ مضاعفی شوند و همواره حس بیماری کنند و بـه بیماری دیگری بـه اسم« خود بیمار انگاری» هم دچار شوند.
استرس، زودرنجی، تند خویی و پرخاشگری و همین طور افسردگی از جمله آسیب های‌ روحی و روانی ناشی از آلودگی هوا به حساب می آیند.
تنفس کنندگان این هوا بر اثر جزیی ترین فشارها در محیط اجتماعی عکس العمل نشان می دهند؛ این امر کـه بدون تردید سازگاری های‌ اجتماعی را تحت ‌تأثیر قرار می دهد؛ برقراری روابط اجتماعی و دوست یابی را هم با اشکال رو به ‌رو می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *