رازهایی از کتاب رژیم کتوژنیک میثم شکری ساز - وبسایت رسمی دکتر میثم شکری ساز

1200 بازدید

رازهایی از کتاب رژیم کتوژنیک میثم شکری ساز

بدن ما نیاز به انرژی دارد. حتما می‌دانید که یکی از مهم‌ترین منابع انرژی برای بدن و مغز ما مواد قندی است. بسیار خب! حالا چه می‌شود اگر بدن‌مان را وادار کنیم تا به جای قند، انرژی‌اش را از چربی‌ها بگیرد و به این ترتیب به چربی سوزی و لاغر شدن و در نتیجه سالم‌تر ماندن ما کمک کند؟
با این مقاله که از کتاب رژیم کتوژنیک با ترجمه دکتر میثم شکری ساز تهیه شده است همراه شوید تا به صورت علمی و موثر روشی تازه و جالب برای لاغر شدن و همچنین سالم و سبک بال زندگی کردن به شما آموزش بدهیم…

روش کتوژنیک غیرموثر و تخیلی نیست!

همین اول کار به شما بگوییم که تغییر سبک زندگی با روش کتوژنیک چیز چندان عجیب و غریبی نیست. بسیاری از افراد مشهور و موفق از روش کتوژنیک برای انتخاب یک سبک زندگی سالم استفاده کرده‌اند.
(از جمله مترجم کتاب، دکتر میثم شکری ساز که ۲۰ کیلوگرم از وزن خود را دقیقا با همین روش طی مدت زمانی نسبتا کوتاه به راحتی کم کرد)
در حقیقت این روش به شما رویافروشی نمی‌کند و دقیقا راهنمایی‌تان می‌کند که چطور وزنتان را با روشی علمی کم کنید.

رژیم کتوژنیک چیست؟

کتوژنیک که به آن «کتون‌زا» هم گفته می‌شود، یک برنامه غذایی با چربی بالا و کربوهیدارت (یا همان قند) کم و پروتئین متوسط است.
در رژیم غذایی کتو، سوزاندن چربی‌های اضافی و انباشته، بدون اینکه شخص احساس گرسنگی کند، انجام می‌شود.
در این روش شما بدن خود را وادار می‌کنید تا منبع انرژی خودش را از مواد قندی به چربی تغییر دهد و به این ترتیب حتی برای لاغر شدن نیاز به استفاده از چربی بیشتری داشته باشید!
عجیب است نه؟
سوالی که پیش می‌آید این است که «مگر می‌شود چربی خورد و لاغر شد؟»
پاسخ این است: «بله! البته نه به صورت غیراصولی! چربی باید طبق قوانین و اصول رژیم کتوژنیک مصرف شود تا از عوارض احتمالی جلوگیری شود.»
رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در سراسر جهان است که برای لاغری سریع و بهبود سلامت جسمی مورد استفاده قرار می گیرد.
بررسی‌های محققان نشان داده رژیم کتوژنیک می‌تواند به کاهش چربی شکم کمک کند و حتی برای بهبود برخی بیماری‌های مزمن مثل دیابت نوع 2 و اختلال شناختی موثر واقع شود.

رژیم کتوژنیک میثم شکری ساز

اصول اولیه و مهم رژیم کتوژنیک را رعایت کنید!

مطابق با اصول رژیم کتوژنیک، مصرف کربوهیدرات شما باید کم و مصرف چربی‌تان بیشتر باشد. از پروتئین هم به حد متوسطی استفاده کنید. (اصول کاملاً دقیق و علمی این رژیم در کتاب رژیم کتوژنیک دکتر میثم شکری ساز شرح داده شده است).
اگر برنامه غذایی رژیم کتوژنیک را انتخاب کرده‌اید، مصرف کربوهیدرات به کمتر از 50 گرم در روز کاهش پیدا می‌کند، چربی‌ها جایگزین کربوهیدرات حذف شده می‌شوند و حدود 75 درصد کالری دریافتی از چربی‌هاست. پروتئین در رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد و کربوهیدرات تنها 5 درصد انرژی مورد نیاز شما را تامین می‌کنند.

به دلیل محدودیت کربوهیدرات (مواد قندی) در رژیم کتوژنیک، بدن برای تامین انرژی خود چربی را به جای گلوکز، منبع اصلی در نظر می‌گیرد.
نام این رژیم هم به این دلیل کتوژنیک در نظر گرفته شده که بدن از کتون‌زایی برای فراهم کردن انرژی بدن استفاده می‌کند.
کتون مولکولی است که در زمان کاهش مصرف قند، در کبد و در اثر مصرف چربی تولید می‌شود.
گرچه اغلب گفته می‌شود از مصرف چربی به خاطر کالری بالایی که دارد اجتناب کنید، اما بررسی‌ها نشان داده‌اند که رژیم کتوژنیک نسبت به رژیم‌های کم چرب، تاثیر بیشتری در کاهش وزن دارد. به علاوه این رژیم غذایی گرسنگی را کاهش داده و اشتها را کم می‌کند که به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند.

روش عملکرد رژیم کتوژنیک به صورت ساده

روش کار رژیم کتوژنیک اینطور است که شما کالری بیشتری را از پروتئین و چربی به دست آورید و کربوهیدرات کمتری مصرف کنید. شما در رژیم کتو باید بیشتر کربوهیدراتی که هضم آنها آسان است مانند شکر، نوشابه، شیرینی‌ها و نان سفید را حذف کنید.
در حالت معمول (بدون رژیم کتوژنیک) سوخت تامین کننده‌ی انرژی بدن از مواد قندی به دست می‌آید. اما در این رژیم، سوخت بدن از ذخایر چربی و در صورت لزوم از پروتئین تامین می‌شود. در واقع استفاده از بافت چربی به عنوان سوخت، موجب کاهش وزن می‌شود.
در رژیم کتو اساس رژیم بر کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها (فرآورده‌های قندی، نشاسته، برنج، نان و…) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است.
در رژیم کتوژنیک باید روزانه کمتر از 50 گرم از کربوهیدرات‌ها را مصرف کنید، در نهایت انرژی بدن شما (قند خون که بدن می‌تواند سریع مصرف کند) تمام می‌شود. این معمولا بین 3 تا 4 روز طول می‌کشد. سپس بدن برای انرژی شروع به شکستن پروتئین و چربی می‌کند که می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

چند نوع رژیم کتوژنیک وجود دارد؟

رژیم کتوژنیک چندین ورژن مختلف دارد. بعضی از آن‌ها مخصوص ورزشکاران حرفه‌ای است و از بعضی دیگر افراد معمولی می‌توانند استفاده کنند.
بیایید دو سه مدل از رژیم کتوژنیک را بررسی کنیم:

نوع اول: رژیم کتوژنیک استاندارد
در این نوع رژیم میزان مصرف کربوهیدرات کم، چربی زیاد و پروتئین به میزان متوسط است، به عبارت دیگر 75 درصد چربی، 20 درصد پروتئین و تنها 5 درصد کربوهیدرات در این نوع رژیم مصرف می‌شود.

نوع دوم: رژیم کتوژنیک چرخه‌ای (محبوب نزد ورزشکاران!)
در این روش در دوره‌های کوتاه بین رژیم خود فرد اجازه مصرف کربوهیدرات دارد، به عنوان مثال بعد از 5 روز محدودیت، 2 روز می‌تواند مصرف کربوهیدرات خود را افزایش دهد.

نوع سوم: رژیم کتوژنیک هدف‌مند (محبوب نزد ورزشکاران!)
در این نوع رژیم در زمان ورزش کردن می‌توانید کربوهیدرات مصرف کنید.

نوع چهارم: رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا
این نوع، مشابه نوع استاندارد این رژیم غذایی است، اما مصرف پروتئین در آن بیشتر است. درصد مصرف پروتئین در این نوع رژیم 35 درصد، چربی 60 درصد و کربوهیدرات همان 5 درصد است.

فواید اصلی رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتو یا همان کتون زا مانند بسیاری از رژیم‌های غذایی فواید زیادی هم برای بدن دارد. مثلا:
باعث افزایش مقاومت بدن در مقابل سرطان می‌شود
به دلیل اینکه کربوهیدرات‌ها یکی از عوامل آکنه هستند، این روش منجر به کاهش آکنه در بدن و صورت می‌شود
می‌تواند به کنترل دیابت به خوبی کمک کند!
در درمان صرع موثر است
باعث رفع اختلالات سیستم عصبی می‌شود
و در درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک موثر است

آیا رژیم کتوژنیک عوارضی هم دارد؟

بله!
تقریبا همه رژیم‌های غذایی می‌توانند عوارض احتمالی‌ای با خود به همراه بیاورند.
اما خوشبختانه رژیم کتوژنیک عوارض جدی و خطرناکی ندارد.
شاید بتوانیم مهم‌ترین عوارض احتمالی این روش را تشنگی، تکرر ادرار، خستگی؛ و یبوست بدانیم.
در برخی موارد هم تعریق، و بوی بد دهان مشاهده شده است.

و سخن پایانی…

کتوژنیک، شاید آسان‌ترین رژیم غذایی نباشد، اما در صورتی که دستورالعمل‌های آن را در برنامه غذایی خود ایجاد کنید، طولی نخواهد کشید که بدن شما شروع به چربی سوزی کند. البته باید در نظر داشته باشید که هر رژیمی سختی‌های خودش را دارد. چون سال‌ها به یک شیوه و سبک زندگی عادت کرده‌اید و ممکن است در اوایل گرفتن این رژیم، حذف مواد قندی کمی برایتان دشوار و آزاردهنده باشد. اما نتایج این رژیم بدون تردید اعتماد به نفسی بیشتر و رضایتمندی بالاتری برایتان به همراه خواهد داشت.
در کتاب رژیم کتوژنیک که دکتر میثم شکری ساز به فارسی ترجمه کرده و به صورت بومی درآورده است، دستورالعمل‌های گام به گام و اصولی این رژیم با کمترین عوارض ممکن، شرح داده شده است.

 

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *