باور دکتر میثم شکری ساز: شکست مکمل موفقیت است - وبسایت رسمی دکتر میثم شکری ساز

948 بازدید

یک فرد ناموفق بعد از یک بار تلاش تسلیم می‌شود و شکست را می‌پذیرد. این موضوع بیشتر از آن که به عدم مهارت و دانش مربوط شود به این ارتباط پیدا می‌کند که افراد نمی‌دانند اولین تلاش، آن‌ها را به موفقیت نمی‌رساند. باید قبل از موفقیت از شکست‌های راه درس بگیرید. این موضوع هم موفقیت را هموارتر می‌کند و هم شیرین‌تر.
اگر دیگران حس کنند فردی زود تسلیم می‌شود به این نتیجه می‌رسند که او فاقد مهارت و اراده است و شروع به برچسب زدن به او می‌کنند و یا بدتر او را در مسیر تنها می‌گذارند و درنتیجه چرخه‌ای از شکست آغاز می‌شود. اعتماد به نفس تضعیف شده و باور به خود سلب می‌شود و شانس رسیدن به موفقیت به صفر می‌رسد.
افراد موفق بارها و بارها تلاش می‌کنند. آن‌ها می‌دانند رسیدن به موفقیت اجتناب نا‌پذیر است اما به تلاش، پشتکار و شکست‌ناپذیری نیاز دارد. آن‌ها به کار خود ادامه می‌دهند و با برخورد به هر شکست سه کار انجام می‌دهند: یادگیری، تنظیم کارها بر اساس آن یادگیری و باز هم تلاش.

چگونه با وجود شکست می‌توان موفق شد

طرز فکر درست بر خلاف تفکر عامه این نیست که موفقیت بر اساس شکست‌ها ایجاد می‌شود بلکه موفقیت از طریق آموخته‌ها و پیشرفت‌هایی است که از آن شکست حاصل می‌شود. هر شکست به ما می‌آموزد که چه فکر و ایده‌ای درست کار نمی‌کند و وقتی علت آن پیدا شد، می‌توانیم بیاموزیم چه چیزی درست کار می‌کند. اما پیش از آن باید طرز فکر ما درست و اصلاح شود. باید بپذیریم که وقوع شکست کاملا محتمل و ممکن است و با این پیش‌فرض به تلاش خود ادامه دهیم. اما در مواقع شکست باید واقعا چه کنیم؟ چطور آن را به موفقیت تبدیل کنیم؟ در ادامه با ما باشید تا به شما بگوییم در زمان شکست باید چه اقداماتی داشته باشیم تا شکست مکمل موفقیت ما باشد.

شکست را نقطه مقابل موفقیت ندانید

موفقیت را به عنوان یک هدف در نظر نداشته باشید. موفقیت در واقع مسیر است، مسیری بی‌پایان که در طول آن هم به اهداف خود می‌رسید و هم گاهی شکست می‌خورید. بنابراین شکست در مقابل موفقیت نیست بلکه جزئی از آن است. شکست‌ها را به عنوان بخشی از مسیر موفقیت خود قبول کنید.

از شکست برای تغییر استفاده کنید

در مواجهه با شکست دو راه پیش رو داریم، یا آن را مسیری بدانیم برای ناامیدی و یا ازآن تخته پرشی بسازیم برای رسیدن به موفقیت. وقتی خود را در مسیر شکست می‌بینیم، ناامیدی و بی‌انگیزه شدن، آسان‌ترین راه است نه تنها راه. از شکست برای تغییر چشم‌انداز خود استفاده کنید. موانعی که موجب شکست شده‌اند را شناسایی و به رفع آن بپردازید. بدانید شکست‌ها همیشه هستند اما آن‌چه لازم است درس گرفتن از آن برای ساختن موفقیت است.

مقاوم‌تر شوید

بدانید شکست‌ها به عنوان یک عنصر اصلی در مسیر موفقیت، شما را مقاوم‌تر از پیش می‌کنند. همین شکست‌ها و کنار آمدن با آن‌ها شما را در مسیر آینده به فردی توانا که می‌تواند در حوزه‌های بیشتری قدم بردارد، تبدیل می‌کند. به شکست به چشم یک کلاس درس نگاه کنید، شما در آینده بسیار مقاوم‌تر و سرسخت‌تر خواهید بود.

 

باور میثم شکری ساز

 

شکست است که کارآفرینان را می‌سازد

کارآفرین برتر دکتر میثم شکری ساز بر این عقیده است که اگر شکست‌های مسیر وجود نداشت به آنچه که امروز است تبدیل نمی‌شد. کارآفرینان باید هر روز با مساله‌ای جدید رودررو شوند و بیش‌تر بیاموزند و همین شکست‌ها است که مسیر یادگیری را سرعت می‌بخشد. شکست اگر به خوبی پذیرفته شود شما را به سمت یادگیری سوق می‌دهد.

تفکر خود را تغییر دهید

در ذهن خود احتمال بیش‌تری برای شکست قرار دهید و البته آن را هموارکننده مسیر موفقیت خود ترسیم کنید. از شکست نترسید و بدانید هرچه تعداد شکست‌ها بیشتر باشد مسیر رشد سریعتر است، البته این به تفکر شما بستگی دارد قبل از هر اقدامی با این موضوع که هر روز امکان شکست وجود دارد کنار بیایید و به این ایمان برسید که شکست پایان شما نخواهد بود.

شکست را پایان مسیر ندانید

همان‌طور که پیش از این هم گفته شد شکست و موفقیت نقطه پایان نیستند، بلکه هردو جزئی از مسیر شما هستند. شکست‌های کوچک و بزرگ همان قدر در رسیدن به موفقیت‌ شما نقش دارند که دست یافتن به اهداف کوچک و بزرگ، نقش خواهند داشت. شکست را به عنوان هموارکننده راه بشناسید و بدانید تا شکست‌ها نباشند شما به تلاش‌های بزرگ‌تر دست نخواهید زد.

درباره افراد موفق و شکست‌های آنان بیشتر بخوانید

هرچه بیشتر از شکست‌هایی واقعی که منجر به موفقیت‌هایی واقعی و بزرگ شده‌اند بدانید، بیشتر و بهتر خواهید توانست شکست را به عنوان مکمل موفقیت بپذیرید؛ بد نیست در ادامه با هم به برخی از این تجارب نگاهی بیاندازیم:

  • والت دیزنی
    والت دیزنی امروزه به عنوان یکی از برترین‌های صنعت انیمیشن شناخته می‌شود. جالب است بدانید او در یک دفتر روزنامه کار می‌کرد و به دلیل نداشتن قوه تخیل و خلاقیت از کار اخراج شد. او پس از مدتی شرکت لفوگرام را راه‌اندازی کرد اما در مدت کوتاهی به دلیل مشکلات مالی با شکست روبه رو شد. اما دست از تلاش برنداشت و سرانجام باز هم با پذیرش شکست‌ها، شرکت والت دیزنی را تاسیس کرد. امروزه کم‌تر کسی در گوشه گوشه‌ی دنیا این نام را نشنیده است.
  • توماس ادیسون
    ادیسون شاید رکورددار شکست پیش از رسیدن به موفقیت باشد. او چندین هزار بار قبل از اختراع اولین لامپ برقی تلاش کرد. جمله معروف او بیان‌گر روحیه موفقیت‌طلب اوست که از شکست هیچ هراسی ندارد: من شکست نخوردم بلکه فقط 10 هزار مسیر غلط را پیدا کردم.

کلام آخر

ده‌ها مثال را می‌توان برای کسانی که به تلاش به چشم مکمل موفقیت نگاه کردند و در نتیجه به موفقیتی بزرگ دست زدند و نامشان همیشه در تاریخ مانده است، پیدا کرد. نگاهی جهانی لازم نیست، به افراد موفق اطراف خود دقت کنید، با جرات می‌توان گفت همه آن‌ها حداقل یک شکست را تجربه کرده‌اند. اما آنچه توانسته از آن‌ها انسانی موفق بسازد درس گرفتن از شکست و ناامید نشدن است. از شکست نترسید در مسیر گام بردارید، تضمینی نیست که شکست نمی‌خورید اما حتما و حتما با تلاش بیشتر موفقیت شما تضمین می‌شود.

 

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *