اخلاق در بازاریابی با میثم شکری ساز - وبسایت رسمی دکتر میثم شکری ساز

1135 بازدید

نگاهی به اخلاق در بازاریابی و کسب و کار اسلامی با میثم شکری ساز

شاید واژه ی بازاریابی و کسب و کار اسلامی به گوش تان خورده باشد. آیا چیزی درباره ی آن می دانید؟ آیا تا به حال به این فکر کردید که چه مواردی در حوزه کسب و کار اسلامی حایز اهمیت است؟
مسلما یکی از پربحت ترین و پیچیده ترین مسائل مربوط به بازاریابی اسلامی، اخلاق است زیرا توجه به آن در تجارت بسیار اهمیت دارد و بدون آن رونقی در هیچ کدام از قراردادها و کسب و کارها به چشم نمی خورد.
اما چیزی که اهمیت دارد این است که چگونه می توان بین درآمد زایی از بازاریابی به شیوه ی جوانمردانه و اقدامات اخلاق مدارانه ارتباط برقرار کرد؟
حتی اگر سن تان هم قد ندهد قطعا از دیگران شنیده اید که در سال های گذشته چطور به شیوه ای اسلامی کسب و کارشان را مدیریت می کردند و همیشه اخلاقیات را راس کسب و کار و خرید و فروش محصولات قرار می دانند. این خود باعث می شد که همیشه کارشان رونق داشته و کم تر در این راه با مشکل مواجه شوند.

اخلاق در بازاریابی با میثم شکری ساز
میثم شکری ساز مدیر جوان و کارآفرین برتر کشور با توجه به این مسائل کتابی تحت عنوان بازاریابی کسب و کار اسلامی تالیف نموده است. ایشان در این کتاب به این موضوع اشاره می کند که رفتار تجاری می بایست براساس اخلاقیات در نظر گرفته شود و به دور از هر گونه عیوب باشد تا بتواند فرد را به سعادت و خوشبختی برساند.
به عنوان مثال اغلب اوقات صاحبان کسب و کار بر سر دو راهی قرار گرفته و نمی دانند اقداماتی که انجام می دهند در راستای رسیدن به خوشبختی است و یا باعث می شود تا به نزول و بدبختی برسند.
درصورتی که افراد ایمان و باوری قوی داشته باشد، هرگز در انجام کسب و کار به مشکلات این چنینی برخورد نمی کند. به همین دلیل اگر همیشه کسی در هر زمان و هر مکان حضور خداوند را با تمام وجود احساس کند و با در نظر گرفتن او، مرتکب رفتارهای اشتباه نشود، می تواند با خواندن این کتاب به سوال هایی که در ذهنش ایجاد می شود، پاسخی درست بدهد.

شما کدام را انتخاب می کنید؟ تجارت صادقانه یا فریبکارانه؟

شما همیشه باید اخلاق مدارانه رفتار کنید و صداقت را پیشه کنید، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی کاری و کسب و کارتان چرا که به گفته دکتر آریا پارسا نویسنده ی این اثر ارزشمند، کتاب بازاریابی کسب و کار اسلامی، کسب و کار در صورتی موفقیت آمیز است که در راستای به خوشبختی رساندن مردم و اطرافیان باشد.
اما با توجه به برخی متون، عده ای در تلاش هستند تا با اهداف شومی که در سر دارند به خواسته های خود برسند. درخواست های آن ها شامل اعمال ناشایستی است که موجب می شود با کم فروشی و یا گران فروشی محصولات در بازار، سرمایه مردم را از بین ببرد و در واقع هیچ تاثیر مثبتی بر اقتصاد نداشته باشد.
در نتیجه می توان گفت که برخی فکر می کنند با کلاه برداری و فریب کاری می توانند شب ها سر را با آرامش بر بالش بگذارند، در صورتی که اشتباه فکر می کنند. اما در مقابل این گروه، افراد دیگری هم هستند که سعی می کنند با قدم گذاشتن در مسیری درست، تجارتی صادقانه را پیش بگیرند و با کسب و کار و بازار یابی مفید خود، مردم را به سود برسانند.

میثم شکری ساز

میثم شکری ساز

راستی و درستی را در بازاریابی فراموش نکنید

این روزها شاهد این هستیم که بسیاری از کسب و کارها برپایه ی بازاریابی و فروش پایه ریزی شدند و درحقیقت یکی بخش های مهم تجارت به حساب می آید.
لازم به ذکر است که بازاریابی از جمله مواردی است که تنها با مشاوره خوب و تاثیر در مردم به نتیجه ی مثبت می رسد، درحقیقت مشاوره باید به گونه ای باشد که مردم از محصول یا خدمت شما استفاده کرده و رضایت کافی داشته باشند.
بدون وجود مردم هیچ کدام از بازاریاب ها نمی توانند به رونق اقتصادی برسند و کسب و کار خود را توسعه ببخشند. به طور کلی بازاریابی به ‌معنای تامین نیازهای افراد در جامعه است و از آنجا که این امر نیز یکی از ارزش‌ های انسانی به شمار می آید، منظر اسلام آن را مورد تایید قرار داده است. در حقیقت مفهوم بازاریابی، خدمت و دریافت فایده و سود دو طرفه است.
در دیدگاه اسلام به چهارچوب ارزش ‌های اخلاقی و الگوهای رفتاری عمل کردن به وفور توصیه شده است. یکی از اصلی ترین فاکتورهایی که باید در بازاریابی به آن توجه شود، مفاهیم بازاریابی اسلامی است که اخلاق مداری در کسب و کار را ترویج می دهد.
اگر صاحب یک کسب و کار هستید و قصد دارید از جمله گروه هایی باشید که با اخلاقیات به تبلیغ کردن و فروش محصولات می پردازید، بدانید که مسیر را درست انتخاب کرده اید.
اما نکته دیگر که این است که در دنیای امروز تعداد زیادی از شرکت ها مطابق با اصول عالی شخصی فعالیت می کنند و برای تبلیغات اخلاقی و منصفانه، ارزش بسیاری قائل هستند. آن ها قصد دارند تا شاهد رشدی پایدار و طبیعی باشند.
از طرفی برخی دیگر تنها به سود و فروش خود فکر می کنند و به رضایت مشتری اهمیت نمی دهند. این در صورتی است که تعداد شرکت هایی که به دلیل برخورد منصفانه با مشتریان، صداقت محوری، بازار سازی اصولی، اهمیت به محیط زیست و کمک های خیرخواهانه در میان مردم شناخته شده اند، بسیار بیشتر از نوع منفی می باشد.

با نویسنده کتاب بیشتر آشنا شوید

میثم شکری ساز متولد 1365 است و همان طور که پیش تر هم اشاره شد، در حال حاضر مدیریت هولدینگ پارس پندار نهاد و چندین مجموعه و کسب و کار کوچک و بزرگ دیگر را به عهده دارد. ایشان دارای تحصیلات دکتری کارآفرینی از دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه اشتنبایس برلین آلمان و امیر کبیر تهران و کارشناسی مهندسی صنایع است.
دکتر میثم شکری ساز در حال حاضر از برجسته ترین مشاوران کشور در حوزه ی مدیریت، ارتباطات، بازاریابی و منابع انسانی به حساب می آید. همچنین خوب است بدانید که وی تا به حال با نگارش و یا ترجمه آثار ادبی ارزشمند، خدمت ویژه ای به عرصه علمی کشورمان کرده است.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *