تعریف رفتار سازمانی با میثم شکری ساز - وبسایت رسمی دکتر میثم شکری ساز

1097 بازدید

اگر شما یک مدیر خوب و موفق باشید به خوبی می دانید که چگونه باید از رفتار سازمانی و مدیریت آن استفاده کنید تا به اهدافتان برسید. در سازمان ها و موسسات کارمندان زیادی مشغول به کار هستند. هر کدام از این کارمندان، رفتار خاصی دارند؛ بنابراین یک مدیر موفق باید به خوبی بتواند با به کارگیری این رفتارها به اهدافش برسد.
اگر شما هم مدیر یک سازمان هستید و می خواهید بدانید که چگونه به کمک رفتار کارمندانتان می توانید به اهدافتان برسید، این مقاله مخصوص شما است. محتوای این مقاله برگرفته از کتاب روابط فرد و سازمان دکتر میثم شکری ساز است. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با یکدیگر به بررسی مدیریت رفتار سازمانی عالی بپردازیم.

رفتار سازمانی و مدیریت آن

همه شرکت ها، موسسات و سازمان ها به طور دائمی بر روی این مسئله کار می کنند که چگونه می توان بهره وری کارشان را زیاد کنند و از طرفی درآمدشان بیشتر از روز های قبل شود. در نتیجه برای رسیدن به این اهداف، مدیران این سازمان ها از روش های متفاوتی استفاده می کنند. یکی از این روش های موثر هم رفتار سازمانی و مدیریت آن می باشد. آقای دکتر میثم شکری ساز معتقد است که مدیریت رفتار سازمانی می تواند یک روش علمی و بسیار موثر در رسیدن به اهداف شما در کسب و کار باشد؛ چرا که یک مدیر موفق با توجه به رفتار کارمندانش می تواند به موفقیت برسد.
مدیریت رفتار سازمانی به چه معنا می باشد؟
ما تا به اینجای مقاله فهمیدیم که مدیریت رفتار سازمانی می تواند یک روش فوق العاده برای یک مدیر باشد تا بتواند به هدف های خودش در محیط کاری برسد. Organizational Behavior Management به معنی مدیریت رفتار سازمانی است و به اختصار، OBM نامیده می شود.

تعریف رفتار سازمانی با میثم شکری ساز

 

اما رفتار سازمانی و مدیریت آن یعنی چه؟

یعنی اینکه یک مدیر در محیط کاری مانند سازمان، دولت و یا صنعت می تواند با توجه به قابلیت های کارمندانش و مدیریت رفتار های تک تک آنان به نتایج دلخواهش برسد. آقای میثم شکری ساز در کتاب روابط فرد و سازمان، این مدیریت سازمانی را فصل مشترک مهمی در بین دو موضوع مهم می داند؛ یعنی علم رفتار شناسی و بهبود محیط های کسب و کار سازمانی.
حالا ممکن است بپرسید ایشان چرا بر این باور هستند؟ خب بگذارید این قضیه را واضح تر بگویم. رفتار سازمانی و مدیریت آن، زمانی در یک سازمان و موسسه به اجرا در می آید که شما بتوانید از اصول علمی رفتاری در ارزشیابی و بهبود بخشیدن به عملکرد سازمان خودتان استفاده کنید.

مدیریت رفتار سازمانی چگونه به اجرا در می آید؟

در مدیریت رفتار سازمانی، مسئول یا مدیر سازمان باید حوادث، عوامل محیطی و رویداد هایی که می تواند بر روی عملکرد اشخاص و سازمان تاثیر داشته باشد را شناسایی و بررسی می کند. با این کار مدیر به صورت بهتری می تواند رفتار کارمندان و سازمان را اصلاح کند.

اهداف رفتار سازمانی و مدیریت آن

  • توصیف کردن: یعنی مدیر باید بداند که کارکنان در شرایط متفاوت محیطی چگونه عمل می کنند.
  • فهمیدن: مدیر باید درک کند که دلیل انجام کار، توسط کارمندش چیست.
  • پیش بینی کردن: مدیر باید رابطه علت و معلولی در سازمان را بررسی کند و پیش بینی کند که کارکنان با توجه به قابلیت هایشان چگونه رفتار می کنند.
  • کنترل کردن: کنترل کردن هدف نهایی یک سازمان و موسسه می باشد؛ در این هدف مدیر رفتار کارمندانش را کنترل می کند تا در پروژه هایش به نتیجه بهتری برسد.

نگاه سازمانی میثم شکری ساز

مراحل به اجرا در آوردن رفتار سازمانی و مدیریت آن

در این تیتر سعی می کنیم به طور دقیق مراحلی که باید در فرآیند رفتار سازمانی انجام بدهید را توضیح دهیم.

  • مرحله اول: در گام نخست، مدیر بخش یا شخصی که قصد دارد مجری طرح مدیریت رفتار سازمانی باشد، باید برای تعیین کردن نتایج دلخواهش با مسئولین سازمان همکاری کند.
  • مرحله دوم: در گام دوم، مجری طرح باید به منظور تعیین کردن رفتار و نتیجه کوتاه مدتی که برای به اجرا در آوردن طرح نیاز است با مسئولان این طرح هم فکری کند.
  • مرحله سوم: زمانی که مجری طرح به مرحله سوم رفتار سازمانی و مدیریت آن رسید، باید یک راهی پیدا کند تا بتواند از این راه، رفتار و نتایج کار را ارزیابی کند. اغلب در این مرحله هزینه های مربوط به طرح هم مشخص می شود. این مرحله بسیار مهم است چون در این مرحله مجری طرح و مسئولان می توانند در مورد رفتار ها، نتایج فعلی و مقایسه شرایط فعلی با اثربخشی راهکار پیشنهاد شده، اطلاعات کسب کنند.
  • مرحله چهارم: در مرحله چهارم از رفتار سازمانی و مدیریت آن، مجری طرح به مسئولین سازمان کمک می کند تا بتوانند با طرح سوال هایی، محیط کار و رفتار آن را زیر نظر بگیرند. در طرح این سوال ها سابقه اشخاص، مهارت فنی آنان، آنالیز تجهیزات و سیستم ها و نتایج و پیامد ها در نظر گرفته می شود.
  • مرحله پنجم: در این مرحله، مجری طرح برای حل کردن نقاط ضعف پروژه با مدیران و مسئولان همکاری می کند و برای حل این نقص ها راهکار می دهد.
  • مرحله ششم: در مرحله آخر رفتار سازمانی و مدیریت آن، مجری طرح باید نتایج قبل اجرا، در حین اجرا و نتایج بعد از به اجرا در آوردن راهکار را بررسی و اندازه گیری کند و به طور کلی در مرحله آخر باید سه نوع نتیجه ارزیابی شود.
    اولین نتیجه، این است که آیا راهکار پیشنهادی توانسته است که رفتار مورد نظر مسئولان را تغییر بدهد یا نه، به این نتیجه، نتیجه رفتاری گفته می شود.
    نتیجه دومی که در رفتار سازمانی و مدیریت آن مورد بررسی قرار می گیرد، این است که مدیر ببیند آیا راهکار درمانی، مورد تایید کارمندان می باشد یا نه.
    نتیجه سوم هم مربوط به هزینه منافع خواهد بود که به مجری طرح این امکان را می دهد تا بتواند آمار و ارقام مربوط به بازگشت سرمایه را ارزیابی کند.

سخن پایانی
ما در این مقاله به بررسی رفتار سازمانی و مدیریت آن پرداختیم. این مقاله برای مدیران و مسئولان سازمان ها، می تواند کمک بزرگی باشد؛ چرا که این اشخاص باید بدانند در سازمان چگونه با توجه به رفتار های کارکنان به اهداف خودشان برسند. مدیریت رفتار سازمانی مراحلی دارد که با پیروی از این مراحل می توان به نتیجه مطلوب رسید. اما یک مدیر باید به خاطر داشته باشد که از اعتماد به نفس کافی برخوردار باشد و با کم محلی به کارکنانش، زحمت آنان را بی ارزش نکند. یک مدیر طبق رفتار سازمانی و مدیریت آن باید دور اندیش باشد و همیشه چند راهکار احتمالی داشته باشد.

 

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *