با میثم شکری ساز یاد بگیر با رویاهایت زندگی کنی - وبسایت رسمی دکتر میثم شکری ساز

756 بازدید

وقتی می‌گوییم که یک شخص با رویاهایش زندگی می‌کند منظورمان این نیست که او از واقعیت خارج شده، بلکه این اصطلاح بدین معنا است که او به اهداف و خواسته‌های رویایی‌اش دست یافته است، بسیاری از مردم در تلاشند تا به رویاهای خود تحقق بخشند. اگر شما نیز به دنبال تحقق رویاهای خود هستید، ادامۀ این مطلب را مطالعه کنید.

چگونه با رویاهای خود زندگی کنیم؟

در ادامه من میثم شکری ساز، چند مرحله را به شما معرفی می‌کنیم که با دنبال کردن آن‌ها می‌توانید در مسیر تحقق رویاهایتان گام بردارید:

  1. خواسته‌های خود را دقیقا مشخص کنید
    ببینید که بیشتر به انجام چه کارهایی علاقه دارید و از خود بپرسید که چرا از انجام آن‌ها لذت می‌برید؟ همچنین هنگامی که خودتان را با شخص دیگری مقایسه می‌کنید نیز باید از خود بپرسید که چه ویژگی‌ای در آن فرد وجود دارد که باعث شده من خودم را با او مقایسه کنم. این مقایسه به این معنا نیست که شما به او حسودی می‌کنید و می‌گویید ای کاش او آن چیزها را نداشت، بلکه فقط به این معنی است که شما می‌خواهید چیز مشابهی را برای خود داشته باشید.

    • به جای مقایسۀ خود با دیگران، بر اهداف خود تمرکز کنید. هرموقع متوجه شدید که در حال مقایسۀ خود با شخص دیگری هستید، آن مقایسه را به یک هدف تبدیل کنید، مثلاً بگویید: «من خواهرم را به خاطر توانایی‌اش در دوی 5 کیلومتر تحسین می‌کنم. من هم می‌خواهم به چنین رکوردی دست یابم، پس همین رکورد را به عنوان هدفم در نظر می‌گیرم و برای دستیابی به آن، سه بار در هفته تمرین می‌کنم»
    • اگر خودتان را با دیگران مقایسه می‌کنید، از خود بپرسید: «من کدام یک از داشته‌های او را می‌خواهم؟» «مقایسه خودم با او چه فایده‌ای برای من دارد؟» و «اگر نتوانم به داشته‌های او دست پیدا کنم، آیا عصبانی و افسرده می‌شوم یا آسیب می‌بینم؟»
  2. برای خود هدف تعیین کنید
    اهداف شما باید مشخص کنند که چگونه می‌توانید از موقعیت کنونی خود به موقعیتی که می‌خواهید برسید. هرچه اهدافتان واضح‌تر باشند، شما در دستیابی به آن‌ها موفق‌تر خواهید بود
    دکتر میثم شکری ساز، معتقد است که یک هدف خوب باید 5 ویژگی زیر را داشته باشد:

    1. شفاف و مشخص باشد: یعنی شما باید هدف خود را به طور مفصل و با جزئیات توضیح دهید و هیچ قسمتی از آن نباید مبهم باشد.
    2. قابل اندازه‌گیری باشد: یعنی شما باید بتوانید هدف خود را اندازه‌گیری کنید و دقیقاً بدانید که با تکمیل چه کاری به هدف خود دست می‌یابید، مثلاً با کاهش 20 کیلو از وزن خود، با یافتن یک شغل جدید یا مرتب کردن کمد لباس خود. این‌ها نمونه‌ای از اهداف قابل اندازه‌گیری هستند که شما دقیقاً می‌توانید بفهمید که آن‌ها را انجام داده‌اید یا نه.
    3. دست‌یافتنی باشد: شما باید هدفی برای خود تعیین کنید که واقعاً بتوانید به آن دست یابید. مثلاً نباید برای ازدواج تا پایان سال هدف‌گذاری کنید. چون این چیزی نیست که کاملاً بر آن کنترل داشته باشید و بنابراین ممکن است دست‌نیافتنی باشد.
    4. واقع‌بینانه باشد: هدف‌گذاری شما باید به‌گونه‌ای باشد که بتوانید به طور واقع‌بینانه به آن دست یابید. مثلاً اگر شما هیچ آموزشی در زمینۀ فضانوردی ندیده‌اید، در این صورت نمی‌توانید برای سفر به فضا هدف‌گذاری کنید. اما هدف‌گذاری برای سفر به یک کشور خارجی، یک گزینه واقع‌بینانه است.
    5. دارای یک محدوده زمانی باشد: هدف شما باید زمان‌بندی مشخصی داشته باشد. مثلاً کاهش 20 کیلو وزن در 20 هفته یا ارسال 5 تقاضانامه برای 5 شغل تا آخر ماه، نمونه‌هایی از اهدافند که دارای یک محدوده زمانی مشخص هستند.با میثم شکری ساز با رویاهایت زندگی کن

  3. برای زندگی رویایی خود برنامه‌ریزی کنید
    در هنگام انجام این کار بلندپروازی کنید. برای تک‌تک جزئیات زندگی خود برنامه‌ریزی کنید. به این فکر کنید که اکنون کدام یک از موقعیت‌های زندگی‌تان برایتان جذاب نیستند و سپس تصور کنید که چه موقعیت بهتری می‌تواند جایگزین وضعیت کنونی‌تان شود. این کار را آنقدر ادامه دهید تا دیگر هیچ چیز بهتری به ذهنتان نرسد. این کار خواسته‌های شما را روشن می‌سازد و به شما کمک می‌کند تا اهدافی را برای دستیابی به رویاهایتان تعیین کنید.
  4. از منطقه امن خود خارج شوید
    انجام کارهای همیشگی و قدیمی، بسیار قابل پیش‌بینی و راحت است. وقتی از فرصت‌هایتان استفاده نمی‌کنید یا هیچ کار جدیدی در زندگی خود انجام نمی‌دهید، در منطقه امن خود باقی می‌مانید. اگرچه که ممکن است از حضور در منطقه امن خود احساس رضایت کنید، اما باید بدانید که با این کار هرگز از فرصت‌های هیجان‌انگیزی که در بیرون از این منطقه قرار دارند مطلع نخواهید شد. سعی کنید تجربیات جدیدی را کسب کنید.
  5. بر ترس‌های خود غلبه کنید
    تغییر برای برخی از افراد بسیار دشوار است. ترس یک احساس طبیعی است، اما غلبه بر برخی از ترس‌ها شما را قادر می‌سازد که چیزهای جدیدی را تجربه کرده و رشد پیدا کنید. شما با داشتن یک ذهنیت مثبت نسبت به اقدامات جدید می‌توانید از ترس‌های خود عبور کرده و به تجربیات جدید دست یابید. هر تجربه جدید به شما کمک می‌کند تا چیزهای بیشتری را درباره خود بیاموزید و این نیز به نوبه خود باعث می‌شود که خواسته‌هایتان از زندگی برایتان روشن‌تر شود.
  6. با شکست گاهی اوقات در صلح باشید
    شکست در بسیاری از فرهنگ‌ها امری منفی تلقی می‌شود. البته که شکست برای هیچ‌کس جالب نیست، اما ترس از شکست هرگز نباید مانع از دستیابی شما به زندگی رویایی‌تان شود. معمولاً احتمال شکست خوردن شما بسیار اندک است و حتی اگر شکست خوردید، باید از شکست خود درس بگیرید.
  7. ذهن خود را آرام کنید
    زمان مشخصی را به سکوت و استراحت اختصاص دهید، این به شما کمک می‌کند تا الهام بگیرید و احساس کنید که این توانایی را دارید تا با چالش‌های زندگی خود روبرو شوید. سعی کنید هر روز حداقل 15 دقیقه از وقت خود را به آرامش و استراحت اختصاص دهید و در این مدت فقط سکوت کنید و به مدیتیشن، یوگا یا تنفس عمیق بپردازید.
    دکتر میثم شکری ساز می‌گوید:
    «تحقق رویاها می‌تواند بسیار لذت‌بخش و شادی‌آفرین باشد، اما نیازمند تلاش بسیار زیادی است. شما نباید دست روی دست بگذارید و انتظار وقوع یک معجزه را داشته باشید. ما فقط یکبار زندگی می‌کنیم. پس همین حالا زندگی خود را به دست بگیرید و آن را به بهترین شکل ممکن دربیاورید.»
برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *